Becca tapert Gn Y m W1 Q6 Xc unsplash1

Wat vinden studenten van onze boeken?

De belangrijkste proef op de som: wat vinden studenten uit sociaal-agogische opleidingen van onze handboeken? We laten ze hieronder aan het woord.

'Je sociale ik' vind ik een van de meest leerrijke en overzichtelijke boeken die in de opleiding worden gebruikt. De duidelijke teksten, ondersteund door vele figuren en illustraties, en het gebruik van kleur doorheen het boek maken het een genot om uit te lezen en studeren.

  • Iben Sioen, student Toegepaste psychologie, Hogeschool VIVES

In één woord: fantastisch! Dit boek heeft mijn verwachtingen overtroffen en heeft zich al snel ontpopt tot mijn favoriete leesmateriaal binnen de opleiding.

Wat 'In gesprek geraakt' echt onderscheidt, is de overzichtelijkheid. In vergelijking met de meeste powerpointpresentaties of syllabi biedt dit boek een gestructureerde en toegankelijke benadering. Het feit dat het materiaal zich uitstrekt over drie bachelorjaren is een briljante zet omdat het alles bundelt wat je nodig hebt. Dit is vooral handig wanneer je teruggrijpt naar de basis van het eerste modeltraject.

Het boek weet je te boeien en vast te houden door het gebruik van levensechte voorbeelden. Dit geeft niet alleen diepgang aan de inhoud, maar maakt het ook interessant en relevant. De toevoeging van kleuren, schema's en overzichten draagt bij aan een beter begrip en maakt het geheel zeer verteerbaar.

Wat mij echt aansprak, is de jonge en technologisch georiënteerde aanpak. Het is verfrissend en vernieuwend, waardoor het perfect aansluit bij de behoeften van de hedendaagse student.

  • Vanessa Vercammen, student Gezinswetenschappen, Odisee hogeschool

'Ssst, dat mag je niet zeggen' is niet alleen een boek, het fungeert ook als een sleutel tot begrip en inzicht. De onbesproken taboes krijgen (eindelijk) een plaats… en hoe. De spraakmakende verhalen en boeiende voorbeelden maken de complexe leerstof op een begrijpelijke manier toegankelijk, waardoor je een dieper inzicht krijgt. Het is ook een waardevol kompas dat helpt bij het doorgronden van de leerstof en het heeft mij goed voorbereid op het examen door de essentie duidelijk en behapbaar te presenteren. Dit is niet enkel van toepassing op het vak 'diversiteit en onderwijs', maar ik heb het ook als waardevolle bron gebruikt voor andere vakken. Het boek is dus niet enkel een extraatje, maar eerder een noodzakelijk instrument voor een succesvolle studie-ervaring.

  • Shauni Van Esbroeck, student Kleuteronderwijs, AP Hogeschool Antwerpen

Als hulpverlener is gesprekken voeren dagelijkse kost voor mij. Dit boek biedt veel praktische handvatten en heldere richtlijnen die zowel door professionals als studenten kunnen worden toegepast. Na de theorie volgen concrete voorbeelden en casussen, wat de inhoud nog duidelijker maakt en zeker een meerwaarde biedt. Het boek benadrukt ook dat helpende gesprekken niet altijd even soepel verlopen en welke mogelijke moeilijkheden of valkuilen je kunt tegenkomen.

Het is ook positief dat er aandacht wordt besteed aan diversiteit en interculturele communicatie met cliënten. Dit hoofdstuk biedt inzicht in hoe je situaties kunt bekijken vanuit verschillende perspectieven. Zeer waardevol.

Mijn favoriete hoofdstuk gaat over reflectie. Ik vind dit hoofdstuk zeer belangrijk voor elke hulpverlener. Het nodigt uit tot nadenken over je handelen. Als je hiervoor openstaat, kom je volledig in verbinding met jezelf. Dit is zowel leerzaam als confronterend. In het boek wordt zelfs besproken hoe je voor jezelf moet zorgen.

Kortom, dit is een zeer leerzaam boek dat ik zeker aanraad. Ik heb het zelfs als cadeau gekocht voor iemand anders.

  • Rachida Ziriouhi, student Gezinswetenschappen, Odisee hogeschool

'Groepsdynamisch begeleiden' is voor mij een aantrekkelijk en logisch opgebouwd boek dat het studeren voor mij efficiënter heeft gemaakt. Door de heldere en overzichtelijke structuur kon ik snel informatie terugvinden en theoretische concepten duidelijk onderscheiden van praktijkvoorbeelden. De terugkerende rubrieken op het einde van elk hoofdstuk hielpen mij om de essentiële punten goed te doorgronden en in een samenvatting op te nemen. Ik heb bovendien gemerkt dat ik het boek regelmatig raadpleeg tijdens het schrijven van reflectieverslagen in functie van mijn stage. Het boek is dus niet alleen handig voor het doorgronden van de leerstof, maar ook voor het toepassen ervan in de praktijk.

  • Hannah Schellaert, student Orthopedagogie, HOGENT

'Een beeld van een kind' gaf mij een breed inzicht in hoe pedagogiek in ons dagelijks handelen en in de discussies in onze actualiteit vorm krijgt. Het deed mij stilstaan bij welke kindbeelden dominant zijn in mijn persoonlijk denken en hoe dit een invloed zou kunnen uitoefenen op mijn toekomstige rol als sociaal professional. Het boek is geen loutere opsomming van (opvoedings)tips, historische feiten of weetjes en dat maakt het uitermate boeiend. Het leest zeer vlot en bood mij een grote hulp bij het vatten van de leerstof.

  • Fien Ollevier, student Pedagogische wetenschappen, Universiteit Gent
iDEALCredit/Debit CardPayPalBank transferSOFORT BankingBancontactKBC/CBC Payment ButtonBelfius Pay Button

©2023 Borgerhoff & Lamberigts

Made byBits of Love