• Home
  • Nieuws
  • B&L TV: een decennium vol hoogstaande televisie
Bereklauw 8

B&L TV: een decennium vol hoogstaande televisie

In 2004 richtten Steven Borgerhoff en Kristof Lamberigts stoutmoedig een eigen uitgeverij op, er rotsvast van overtuigd dat het uitgeven van boeken anders en beter kon. Na zeven jaar beseften ze dat het maken en verspreiden van sterke verhalen zich niet hoeft te beperken tot het boek.

Zo komt het dat B&L TV het licht zag in het gezegende jaar 2011. Kris Hoflack startte het op, waarna de dagelijkse leiding werd overgenomen door Steven Borgerhoff en Isabelle Baele. Een dik decennium later staan die laatste twee nog steeds aan het roer van ons productiehuis.

Enkele hoogtepunten van B&L TV

Dat er in tien jaar veel kan gebeuren, dat behoeft weinig uitleg. Maar in het kader van dit verhaal loont het misschien wel de moeite om de afgelopen tien jaar te vatten in enkele hoogtepunten van B&L TV.

  1. The Sky Is The Limit. Niemand kijkt maar iedereen heeft het gezien, zo durven ze bij tv het succes van dit programma weleens omschrijven. Zeven seizoenen dook Peter Boeckx onder in de wereld van de allergrootste pracht en praal. Het programma werpt een exclusieve blik op de levens van zéér succesvolle landgenoten, voor wie de bomen tot in de hemel rijken. Of je het nu wil of niet: Boeckx voegde met deze reeks een hoofdstukje toe aan Het Groot Boek Van De Vlaamse Televisiegeschiedenis. Een van de meestbesproken programma’s van het voorbije decennium.
  2. Het Scheldepeloton. Deze productie werd gebaseerd op het veelgeprezen boek 'De Val' van Matthias M.R. Declercq, en vertelt het verhaal van vijf jonge renners uit het Gentse: Wouter Weylandt, Iljo Keisse, Dimitri De Fauw, Kurt Hovelijnck en Bert De Backer. Ze leren elkaar kennen op hun trainingstochten langs de Schelde en vechten samen voor dezelfde droom: profwielrenner worden. Een na een maken ze de droom waar, maar de weg naar de roem is bezaaid met hindernissen, drama en tragiek. De reeks werd letterlijk overstelpt met enthousiaste reacties, vijfsterrenrecensies en de Ha! van HUMO voor beste programma van het jaar.
  3. Als je eens wist. Sommige mensen verleggen een steentje in de rivier. Maar wat dan te zeggen van Hilde Van Mieghem? Elke editie van haar programma was spraakmakende en taboedoorbrekende televisie; over kindermishandeling (seizoen 1), partnergeweld (seizoen 2) en oudermishandeling (seizoen 3). Het vierde seizoen, dat zonet van start ging, behandelt siblinggeweld, het geweld tussen broers en zussen. Dit is de meest voorkomende vorm van intrafamiliaal geweld. Met haar programma opent Hilde niet alleen de ogen van vele kijkers: dankzij 'Als Je Eens Wist' kwamen deze problematieken bovenaan de politieke agenda te staan en werden er terecht luidop vragen gesteld over de nood aan meer wetenschappelijk onderzoek en officiële hulpverlening.
TV

Hoe werkt het productiehuis?

Het is duidelijk: bij tv, hier op ’t eerste verdiep, weten ze waar ze mee bezig zijn. Maar wat is dat dan precies? Hoe begin je aan zo’n productie, en hoe maak je van een goed idee een goed tv-programma? Dat zit zo.

Alle ideeën worden intern ontwikkeld. Er wordt heel veel tijd uitgetrokken om de concepten goed onder de loep te houden en tot in het kleinste detail uit te werken. In deze fase wordt er constant gebrainstormd met de makers, tot het project helemaal op punt staat. Eenmaal dat zo is, stellen we het voor aan de zender die ons het meest geschikt lijkt.

Als de zender in kwestie het programma bestelt, dan treden alle radertjes van het productiehuis in werking: we stellen een team samen met redacteurs, researchers, een eindredacteur, een regisseur, een producer etc. Zij organiseren zich en beginnen te knallen, zoals dat in vaktermen heet. Zo’n ploeg werkt vaak wel tot een jaar lang aan het programma. Daarna is het afwerken: de finale montage, voorvertoningen, feedbackrondes en wat niet al.

Overkoepelende visie

Net als een uitgeverij of eender welke maker en verspreider van verhalen, heeft een productiehuis baat bij een overkoepelende visie. Wat voor programma’s wil je maken, wat niet? Bij onze collega’s van tv is het zo dat ze inzetten op inhoud: het moet ergens over gaan. Ze willen relevant zijn en de stem laten horen in het maatschappelijk debat. Dat proberen ze te bereiken door middel van de genres docu en reality.

Zullen wij van de uitgeverij onze mening eens geven? Wij vinden dat ze bij tv in hun opzet slagen. Cum laude, zelfs.

Check de programma’s van B&L TV

Ps. Wij polsten uiteraard naar een blik op de toekomst, maar Steven noch Isabelle wilden meer kwijt dan ‘er staat iets heel groots op de planning dit najaar.’ Als het hun bedoeling was om onze interesse te wekken, is dat gelukt.

TV2
iDEALCredit/Debit CardPayPalBank transferSOFORT BankingBancontactKBC/CBC Payment ButtonBelfius Pay Button

©2023 Borgerhoff & Lamberigts

Made byBits of Love