• Home
  • Nieuws
  • Fleur van Groningen: "Leer je eigen emoties te voelen"
Jason rosewell AS Keu O Zqh YU unsplash
16/01/2023 - 13:42

Fleur van Groningen: "Leer je eigen emoties te voelen"

Emoties kunnen een overweldigende kracht bezitten. Bovendien is het niet altijd duidelijk waar ze vandaan komen, of van wie. Zijn het je eigen emoties die je voelt, of neem je die van anderen over? En in beide gevallen: hoe ga je om met wat je voelt?

In Voelen zonder filter werpt Fleur van Groningen een persoonlijke en verhelderende blik op een complex gegeven: emoties. Over die complexiteit kan Fleur overigens meespreken: al vroeg moest ze leren omgaan met verdriet, angst en woede. Met dit boek, een erg persoonlijk verslag van hoe de auteur heeft leren voelen, hoopt ze ook anderen te helpen om zicht te krijgen op de plattegrond van het emotionele landschap.

Hoe leer je constructief om te gaan met wat je voelt? Hieronder lees je enkele inzichten die we filterden uit Voelen zonder filter.

Je kan je emoties wél aan

De drempel om een emotie te voelen is vaak groter dan de emotie zelf. Ook al lijkt een bepaalde emotie onoverkomelijk: je kunt meer aan dan je denkt. Wanneer je een emotie doorvoelt, verlaat zij je systeem, terwijl opgekropte emoties je leven juist negatief blijven beïnvloeden.

Zolang je emoties niet aankunt, bedien je je onbewust van afweermechanismes. Je gaat emoties verdringen of rationaliseren, of ze op anderen projecteren. Dit kan een manier zijn om een moeilijke situatie te overleven, op een moment dat je het niet aankunt om de emotie te voelen. Maar op de lange termijn kan deze zelfbescherming je gaan tegenwerken.

Wanneer je je bewust wordt van deze mechanismes, begin je sterk genoeg te worden om ze af te leggen. Doe je dit, dan kom je dichter bij wie je echt bent.

Het verschil tussen emotie en intuïtie

Emoties laten zich kenmerken door rusteloosheid. De bedoeling van de emotie is dat je in actie komt. De emotie is daarbij je navigatiesysteem. Eerst voel je wat er in je omgaat, je voelt waar het zich in je lichaam situeert. Laat de emotie helemaal komen, zonder die te veroordelen. Wanneer ze wegebt, komt er een inzicht voor in de plaats: je wil iets niet of wel.

Intuïtie is dan weer een zintuig. Gevoelens die afkomstig zijn van je intuïtie laten zich kenmerken door rust. Denk maar aan dankbaarheid, vertrouwen, kracht, harmonie, overgave... Het mooie is dat je je intuïtie kan ontwikkelen.

Ontwikkel je intuïtie

Als je de boodschappen van je intuïtie wil ontvangen, is het belangrijk om je hoofd leeg te maken. Om niet naar het stemmetje van je gedachten te luisteren. Daartoe kan je leren om je gedachten te controleren. In het begin is dit moeilijk, maar als je volhoudt, kan je vrij snel goede resultaten boeken. Bij Fleur van Groningen helpt het om te visualiseren. Vooral ’s nachts, als ze de neiging heeft om te piekeren. Dan visualiseert ze een stralende zon in de borststreek en blijft ze zich op dit beeld concentreren. Hierdoor stopt ze met denken. Hoe vaker je dit oefent, schrijft ze, hoe makkelijker het gaat. Mediteren helpt ook.

Tips om energieverlies te voorkomen

Energie verliezen wanneer je in gezelschap bent, dat is iets waar veel hoogsensitieve en hooggevoelige mensen tegenaan lopen. Wat kan helpen is om jezelf niet volledig in de ander te verplaatsen. Blijf voelen wat er in jou omgaat, in plaats van totaal op te gaan in de emoties van de ander. Het lijkt misschien egoïstisch, maar dat is niet zo. Op deze manier zet je je empathie 50% in voor de ander en 50% voor jezelf. Dat heet balans.

Het is belangrijk dat je leert zien tot waar jouw verantwoordelijkheden reiken en waar die van de ander beginnen. Wanneer je de verantwoordelijkheden van iemand anders probeert te dragen, zal de ander zich even beter voelen, maar ga jij eronder gebukt. Bovendien kan je andermans problemen niet oplossen, dus help je de ander niet en benadeel je jezelf. Het is constructiever om te vertrouwen in de kracht van de ander. Je kunt begrip opbrengen, maar je kunt niemand redden.

Bestrijd je eenzaamheid

Eenzaamheid kan erop duiden dat je niet in verbinding staat met jezelf, met wie jij werkelijk bent. Dit probleem kan ontstaan wanneer je als klein kind leerde om je verregaand aan je omgeving aan te passen, bijvoorbeeld je ouders. Hoe verder je van jezelf verwijderd raakt, hoe eenzamer je je kunt gaan voelen. Het stemmetje in je achterhoofd herhaalt de kritiek die je vroeger van je omgeving kreeg. Je veroordeelt jezelf en verbreekt zo de verbinding met jezelf.

Door contact te zoeken met je ware zelf, kun je die gevoelens doen afnemen. Maar hoe zoek je dat contact? Wel, door je emoties te doorvoelen. Die van nu én die van vroeger, zonder ze te veroordelen. Door mild te zijn voor jezelf, jezelf te vertrouwen en nieuwsgierig te zijn naar wie jij bent. Zo word je je eigen beste vriend. Je gaat authentieker leven en mensen aantrekken die beter bij je passen. Wanneer je je met jezelf kunt verbinden, kan je je van daaruit met anderen verbinden.

Voelen zonder filter

Vind je het moeilijk om te voelen wat er in je omgaat? Loop je vaak tegen dezelfde pijnpunten aan? Wordt er misbruik van je gemaakt of negeer je je grenzen? Verlang je naar verbinding, harmonie en zelfvertrouwen?

In haar nieuwe worp Voelen zonder filter schrijft Fleur van Groningen het verslag van haar zoektocht naar het antwoord op die vragen. Het is een inspirerend, ontroerend en persoonlijk verhaal, dat kan dienen als leidraad voor anderen


Hieronder vind je een gratis webinar van Fleur van Groningen over trauma, helen en je authentieke zelf vinden.

Gerelateerde producten